Zagreb, 5. listopada 2013. – „Lokalni izbori su dobiveni na osnovu programa, a upravo taj program označava proračun. Donošenje proračuna povezala bih sa potezanjem konopa koje označava proračunski proces koji vrlo lako može dovesti do pucanja. Važno je napomenuti da proračun kreće od građana, jer su župani, gradonačelnici i načelnici slušajući građane za vrijeme izborne kampanje osmislili proračun", istaknula je Snježana Sikirić, dugogodišnja pročelnica Upravnog odjela za financije Grada Crikvenice na seminaru Akademije o proračunu u jedinicama lokalne samouprave.
Seminar je započeo uvodnim kvizom na temu lokalne samouprave „izbaci uljeza" gdje su polaznici u svakom pitanju morali zaokružiti netočnu tvrdnju. U nastavku se govorilo o problemima i izazovima u sustavu financiranja u JL(R)S, kao i o zakonskom okviru proračuna, njegovom planiranju, izradi i provođenju, proceduri, a sve je bilo potkrepljeno ključnim novostima i primjerima.
Sikirić je na početku sve prisutne upoznala sa vrstama prihoda, financiranjem komunalnog i vodnog gospodarstva, kao i sa zaduživanjem. Kako je rekla skupine prihoda se dijele na prihode od poslovanja, prihode od prodaje nefinancijske imovine i na primitke od financijske imovine i zaduživanja, a prihodi od poslovanja i vlastiti porezi se razlikuju od zajedničkih poreza.
U nastavku je pročelnica detaljno objasnila nastajanje proračunskog procesa, sadržaja proračuna te izrade i donošenja proračuna. Također, sve prisutne upoznala je sa novostima i problemima. Govoreći o nacrtu proračuna, istaknula je da ga izrađuje upravno tijelo za financije nakon razmatranja i usklađivanja prijedloga financijskih planova s procijenjenim prihodima i primicima. Sam nacrt proračuna se izrađuje za proračunsku godinu, a sadrži i projekciju za iduće dvije proračunske godine. Upravno tijelo ga mora dostaviti nosiocima izvršne vlasti do 15. listopada tekuće godine. Sa druge strane prijedlog proračuna utvrđuje nositelj izvršne vlasti i upućuje ga vijeću na donošenje najkasnije do 15. studenog tekuće godine. Prije utvrđivanja prijedloga proračuna župan, grado/načelnik može u proračunski proces uključiti i javnost, odnosno građane.
„I opet se vraćamo na početak da sve kreće od građana, a njih se u proračunski proces može uključiti putem javnih tribina i dijeljenjem brošura tzv. džepnog proračuna. Još jednom napominjem da ne zaboravite kako je proračun sredstvo ostvarenja potrebe i volje građana, a osim njih u proračunski proces su uključeni i proračunski i izvanproračunski korisnici, upravno tijelo za financiranje, nositelji i na kraju vijeće", kazala je Sikirić.
Govoreći o novostima, pročelnica se zadržala na načelu transparentnosti koje je jedna od prioritetnih mjera akcijskog plana, a samim planom je predviđeno da općine, gradovi i županije na svojim stranicama uz proračun s projekcijama objave i prijedlog proračuna s projekcijama koji čelnik dostavlja predstavničkom tijelu, prijedlog polugodišnjeg i godišnjeg izvještaja o izvršavanju proračuna kad ga čelnik dostavi predstavničkom tijelu i vodič za građane uz proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (tzv. džepni proračun).
Na kraju seminara bila je provedena i radionica na temu simulacije sjednice Gradskog vijeća na temu donošenja proračuna s prihvaćanjem i odbijanjem amandmana pozicije i opozicije.